Huiskula Oy
Yritys, historia, arvot
Yritysesittely
Huiskula Oy harjoittaa kukkien tukkukauppaa, kukkien tuotantoa ja kukkien maahantuontia. Lisäksi myymme taimia kukkien ammattiviljelijöille. Päätoimipaikkamme on Turussa, jossa sijaitsee myös tuotantomme Huiskulan Puutarha Oy. Puutarha on pinta-alaltaan maan suurin kukkaviljelmä. Huiskulalla on kukkatukkutoimipisteet myös 7:llä muulla paikkakunnalla. Vuonna 1934 perustettu Huiskula on edelleen perheyritys.
Tuotteitamme ovat leikkokukat, ruukkukasvit sekä leikkovihreät. Huiskulan Puutarhan oma tuotanto muodostaa myynnistämme merkittävän osan. Hankimme kukkia myös muilta kotimaisilta tuottajilta. Kukkien maahantuonti eri puolilta maailmaa on myös oleellinen osa toimintaamme. Asiakkaitamme ovat kukkien jälleenmyyjät (kukkakaupat, puutarhamyymälät ja kaupan ketjut). Huiskulan Puutarhan koko tuotanto myydään Huiskulan tukkuverkoston kautta.
Taimitukkumme toimittaa kukkaviljelyn taimimateriaalia ammattiviljelijöille. Osa taimituotteista on Huiskulan Puutarhan omaa tuotantoa ja osa on peräisin ulkomaisilta yhteistyökumppaneiltamme.
Myymme kukkia Huiskula-tuotemerkin alla. Huiskula-kukat tunnistaa pakkauksestamme tai Huiskula-merkinnästä. Pakkauksissa oleva Taatusti Tuore -leima viestii, että Huiskula-kukista on iloa pitkään.

Huiskulan tekemisen meininki

- Mutkaton ja asiakaslähtöinen toimintatapa koko yrityksessä.
- Otamme vastuuta työstä, ihmisistä ja ympäristöstä, toisiamme arvostaen.
- Ketterä ja joustava toiminta arjen muuttuvissa tilanteissa luotettavuutta ja täsmällisyyttä unohtamatta.
- Kannattava toiminta yli sukupolvien.






Vuonna 1934 Reino ja Meeri Murto lunastivat Huiskula-nimisen tilan. Varat tilan hankintaan Reino Murto hankki säästämällä usealta vuodelta haitarinsoitolla tienaamansa rahat. Viljely oli aluksi lähinnä avomaan vihannestuotantoa ja lavaviljelyä. Sotavuosina ja seuranneina pulavuosina Huiskulassa viljeltiin ravintokasveja. Huiskulassa oli myös kanala ja hautomo. Vuosikymmenen lopulla istutettiin 1500 omenapuuta. Kukkaviljelyn merkitys alkoi kasvaa, kun neilikan viljely aloitettiin.
50-luvun lopulla tapahtui merkittävä askel tuonnin vapautumisessa. Maahan alkoi syntyä kukkatukkuliikkeitä ja useiden viljelijöiden yhteistyönä perustettiin mm. Suomen Kukkatoimitus Oy, jossa Huiskula oli yhtenä osakkaana. 1950-luvun lopulla Huiskulalla oli jo maan suurimpia neilikkaviljelmiä. Neilikan lisäksi tuotannossa oli mm. ruusua, tulppaaneita ja leikkovihreää. Ravintokasveilla oli yhä tärkeä merkitys.
60-luvun alussa lyhytpäiväkrysanteemin viljely oli yleistynyt maailmalla ja Huiskula oli eturintamassa aloittamassa sen viljelyä Suomessa. Myös joulutähti alkoi tehdä tuloaan. Huiskulan juuret kukkaviljelijöiden taimitoimittajana juontavat myös 60-luvulle. Silloin alettiin välittää krysanteemin pistokastaimia. 70-luvun alussa rakennettiin Huiskulaan ensimmäiset kasvihuoneet, joissa oli 20 metriä leveät tehdasvalmisteiset rungot.
Kukkaviljely oli 80-luvulla monipuolisimmillaan. Useiden leikkokukkalajien ja ruukkukasvien rinnalla myös taimituotanto oli monipuolistunut ja saanut keskeisen osan. Kasvihuoneissa tekovalon käyttö lisääntyi, rakennettiin rullapöytiä ja energiaa alettiin säästää verhoilla. Uusia kasvihuoneita rakennettiin erityisesti ruukkukasviviljelyn ja taimituotannon tarpeisiin.
90-luvulla EU-jäsenyyden myötä kukkatuonti vapautui ja lisääntyi huimasti. Huiskulan kukkatukkuverkostoa laajennettiin useilla toimipisteillä. Kun kukkatuotanto oli aiemmin ollut Huiskulan keskeisintä toimintaa, niin kukkatuonnin kasvun myötä kukkatukkukaupasta tuli yrityksen päätoimiala.
Monien leikkokukkalajien viljelystä piti luopua ja lopulta leikkokukkatuotantoon jäi ainoastaan tulppaani, ruusu ja pieni määrä valkoliljaa. Leikkoruusun viljely lisääntyi ja sen viljelytekniikka kehittyi monella tapaa. Kukkatukkutoimintaa oli tehty Suomen Kukkatoimitus-nimellä, mutta vuosituhannen vaihteessa myös kukkatukut siirtyivät Huiskula -nimen alle.
2000-luvulla kukkamarkkinoilla alkoi nopea muutos, kun suuret ja ketjumaiset toimijat tulivat entistä vahvemmin mukaan kukkien vähittäiskauppaan. Huiskula alkoi entistä enemmän suunnata markkinointiaan kuluttajille. 2013 saakka ruusu oli tärkeä tuote viljelyssä mutta kannattamattomana sen tuotanto loppui ja vapautunut kasvihuoneala täyttyi erilaisista ruukkukasveista. Vuonna 2006 sekä 2016 valmistuivat Huiskulan ”tulppaanitehdas”kasvihuoneet.


